Menjelang
lima tahun akan datang, sebagai seorang pendidik yang profesional saya
merancang untuk meningkatkan lagi prestasi
pelajar- pelajar di sekolah saya dengan membuat perancangan yang lebih baik
daripada sebelum – sebelumnya. Perancangan yang akan saya lakukan adalah
berdasarkan refleksi yang telah dijalankan terhadap pencapaian sebelum ini.
Saya juga akan mengubah teknik pengajaran sedia ada kepada teknik yang lebih
efisyen dan sesuai mengikut peredaran semasa.
Saya percaya bahawa subjek sains adalah subjek
sains melibatkan lebih daripada sekadar mendapat pengetahuan. Ia adalah
siasatan yang sistematik dan teratur ke dalam dunia semula jadi dan
fenomenanya. Mempelajari sains juga adalah mengenai memperolehi pemahaman dunia
yang lebih mendalam dan berguna. Selain itu, sains adalah usaha bersepadu
manusia untuk memahami, atau untuk memahami dengan lebih mendalam sejarah
semulajadi dunia dan bagaimana dunia semulajadi menjalankan fungsinya, dengan pemerhatian
bukti-bukti fizikal sebagai asas pemahaman. Ianya dilakukan melalui pemerhatian
fenomena semulajadi, melalui kajian yang menunjukkan proses semula jadi di
bawah keadaan yang terkawal.
Sepanjang pengalaman saya bekerja
sebagai seorang pendidik, saya dapati kebanyakan para pelajar di sekolah sukar
untuk menumpukan perhatian seratus perastus di dalam kelas sepanjang sesi
pengajaran dan pembelajaran. Hal ini disebabkan oleh banyak faktor yang menyumbang
kepada masalah ini. Antara faktor yang dapat dilihat dengan jelas ialah para
pelajar mudah berasa bosan dengan tajuk yang diajar. Hal ini kerana mereka
tidak faham terhadap apa yang disampaikan oleh guru terutamanya bagi subjek
sains. Selain itu juga gangguan dari rakan-rakan lain juga menghalang pelajar –
pelajar lain untuk terus menumpukan perhatian mereka semasa di dalam kelas.
Antara gangguan yang dapat saya lihat ialah ada dalam kalangan pelajar yang
suka mengganggu guru yang sedang mengajar dengan mengajukan soalan - soalan
yang tidak berkaitan dengan tajuk yang sedang di bincang.
Oleh yang demikian saya merancang
untuk meluangkan lebih banyak masa saya untuk menjalankan aktiviti perbincangan
‘one to one’ dengan murid-murid saya. Saya juga berazam untuk lebih mendekati
para pelajar saya bagi membantu mereka menyelesaikan setiap masalah yang
dihadapi tidak kira samada masalah dalam pembelajaran mahupun masalah peribadi.
Hal ini kerana tugas untuk membentuk disiplin pelajar bukan sahaja terletak
pada guru disiplin semata-mata akan tetapi tugas ini melibatkan semua warga
pendidik.
Selain
itu juga, saya merancang untuk menyambung pengajian saya ke peringkat yang
lebih tinggi iaitu sehingga ke peringkat phD. Saya juga merancang untuk
menghadiri persidangan pendidikan sains bagi membincangkan isu –isu semasa
berkaitan bidang pendidikan dan menjalankan aktiviti yang mampu meningkatkan
taraf pendidikan di negara ini dengan membuat usul pada persidangan tersebut.
Saya juga berminat untuk mengetahui segala bentuk penyelidikan teknologi yang
dibentangkan pada persidangan tersebut. Disamping itu juga saya bercadang untuk
menghadiri bengkel – bengkel yang melibatkan pengurusan pengajaran dan
pembelajara. Hal ini kerana, arus pendidikan sentiasa berubah, maka
perkembangan para pelajar juga sentiasa berubah mengikut peredaran zaman. Oleh
yang demikian, dalam usaha pengurusan dan pengajaran para pelajar, guru perlu
sentiasa aktif dalam menangani segala masalah dengan kaedah yang terkini dan
pelbagai.
0 comments:
Post a Comment