Monday 21 May 2012

Picasa

Posted by nurzulfa aini at 19:36

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Pembelajaran baru yang seterusnya yang saya pelajari ialah picasa. Software edit foto Picasa ini adalah program yang tidak memerlukan pengetahuan yang mendasar dan kegunaan picasa iaitu untuk view gambar atau foto dan aplikasi ini menyediakan  pengelolaan foto yang standart karena lebih di fokuskan untuk mengedit photo dan view gambar seperti crop, straighten, redeye, text, auto color, effect, tuning dan lain-lain. Perkara yang  menarik bagi aplikasi picasa ini ialah boleh boleh di convert untuk dijadikan video dan create Photo collage. Picasa juga mampu memperbesar gambar tanpa had.
Disamping itu gambar yang berukuran kecil boleh diperbesar mengguna view picasa. View gambar atau photo boleh di gerakkan ke kanan dan ke kiri. Photo yang suram atau kurang terang boleh juga diedit menggunakan picasa menjadi terang dan jelas. Selain itu juga,  terdapat beberapa kesan photo yang boleh ditambah kepada gambar yang saya kehendaki disamping mengubahsuai gambar asal kepada bentuk yang saya gemari. Malah bukan itu sahaja saya juga boleh mengupload video mahupun gambar-gambar secara terus ke blog saya.



0 comments:

Post a Comment

 

Information & Communication of Technology in Science Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review